2022 Menu
At Vælge 23
Uge 43, 2022
af Rick Joyner

Der er en tendens i tjenesten til at måle succes ud fra antallet af mennesker, vi tiltrækker snarere end efter Guds kriterier.

Johannes 6 er et af de mest afgørende kapitler i Bibelen. I dette kapitel ændrede Jesu tjeneste sig dybt. Indtil da udførte Jesus mirakler, så folket kunne tro. Derefter udførte Han for det meste mirakler for dem, der troede. Før var Han's hovedlære og fokus på mængderne; derefter var det på Han's disciple.

Johannes 6 begynder med, at store folkemængder følger Jesus på grund af de mirakler, Han havde udført. Derefter mangfoldiggjorde Han brødet og fiskene, og de begyndte at følge Ham for Han's forsyninger. Derefter udfordrede Han dem ved at formidle en af de vigtigste læresætninger i Han's tjeneste – at erklære sig selv for at være livets brød. Så mange, inklusive nogle af Han's egne disciple, gik fra Ham. Når de blev reduceret til, hvem der ville følge Ham for den, Han var, og ikke kun, hvad Han kunne gøre, var der ikke mange tilbage. Ville det samme være tilfældet i dag?

De evangelistiske budskaber, der prædikes i dag, handler for det meste om de fordele, vi modtager ved at følge Jesus. Uden tvivl er fordelene vidunderlige uden mål, og vi vil forundres over dem i al evighed. Evangeliet handler dog ikke kun om, hvad vi får, men også om, hvad Han får fra os, og hvad Han har kaldt os til at gøre. Når vi laver budskabet om vores fordele, skaber dette et fundament af egoisme og selvcentrering, som er roden til alle verdens problemer, Han kom for at løse. Evangeliet handler om Jesus. Apostlene prædikede Jesus. Han fortjener at blive fulgt for den Han er!

Vi blev skabt til Han's fornøjelse. Giver vores liv glæde for Ham? Er det vores fokus og det, vi lever for, eller er vores øjne rettet mod, hvad vi kan få? Er de fleste af kirkens lære i dag ikke fokuseret på os, og hvad vi kan få, i stedet for på Ham? Vi ændres ved at se Han's herlighed, ikke ved at fokusere på os selv.

Baseret på Skriftens kriterier er få ledere i kirken i dag sande hyrder. De kan være dygtige fagfolk, men leder de folket til Jesus, eller til sig selv og til deres projekter? Måler de deres succes på, hvor mange der følger dem, eller på hvordan Kristus bliver dannet i Han's folk? Sand tjeneste handler ikke om, hvor mange der følger os, men om hvor mange vi træner til at følge Ham.

Selvfølgelig så de, der ikke forlod Jesus i Johannes 6, de største gerninger af alle og modtog Han's største forsyning af alle – Helligånden. Alligevel var mere end 500 sammen med Jesus ved Han's himmelfart og hørte Han's befaling om at gå og vente i Jerusalem på Faderens løfte, men alligevel var der kun 120 tilbage, da løftet kom! Hvad skete der med de andre?

Måske er det største kendetegn ved en sand Jesu efterfølger deres beslutning om at adlyde Ham og deres evne til at vente på Ham. Tålmodighed er den sande prøve på troen, og derfor er der brug for "tro og tålmodighed" for at "arve løfterne" (se Hebr 6:12). Har du nogensinde undret dig over, hvorfor der er en stor "trosbevægelse", men ingen "tålmodighedsbevægelse"? Det kræver begge dele at arve løfterne. Kan det være derfor, at så mange konstant erklærer deres tro, mens relativt få vandrer i den?

Guds løfter og goder er meget ønskede, og vi ønsker aldrig at forklejne eller være utaknemmelige for dem, men Skriften siger: For alle Guds forjættelser har i Ham deres »Ja;« derfor er der også ved Ham gennem vor forkyndelse kommet til at lyde et »Amen«, Gud til ære. (2. Kor. 1:20). Guds løfter er for dem, der søger Ham , ikke kun Han's løfter.
Ugens Ord 44
OP